Poznan

30 mei 2015 - Poznan, Polen

We zijn vandaag naar Poznan geweest de op een na grootste stad van Polen. We vinden al snel een parkeerplaats. We zijn onder de indruk van de stad. We zien veel kleur op de huizen en gebouwen.

We hebben gelezen dat we moeten beginnen op de oude markt, Stary Rynek. Het is erg druk het schijnt een feestelijke dag te zijn. Op het plein zijn heel veel kinderen met bellenblazers en een prachtig gezicht. Ook zien we herauten op paard in het nationale tenue uit vroegere tijden met volle bepakking en gewapend over het plein rijden.

Het Stadhuis schijnt, gebouwd tussen 1550 en 1560, heel bijzonder te zijn en er is een speciale act van geiten in de klokkentoren. Om klokslag 12.00 uur komen er 2 geitenbokken naar buiten en die nemen elkaar op de horens. Het schijnt dat dit in vroegere tijden een signaal was dat er ergens brand was.  We hebben het gezien samen met honderden anderen. We lopen de oudemarkt rond. We drinken een kopje koffie op het terras en onder tussen worden we vermaakt met het kijken naar een bruidje en haar gevolg op torenhoge hakken lopend over de kasseien wat soms leuke beelden opleverde.

Na de oude markt zoeken we de Maria Magdalena, een barokke kerk op, gebouwd in 1651 en het bouwen duurde meer dan 50 jaar. Wat een pracht en praal, allemaal bladgoud, heel voorzichtig een paar foto's gemaakt omdat het altijd bezwaarlijk is om te fotograferen als er mensen hun godsdienst beleven.

We zoeken ons een restaurant op die we denken dat ze Poolse gerechten serveren en we kiezen voor een visgerecht met een onuitspreekbare naam. Maar heerlijk en het ziet er echt heel pools uit.

Na de lunch wandelen we verder en komen we bij het Nationale museum en daar gaan we even  naar binnen om naar de landelijke kunst te kijken. Een modern gebouw dat in een gebied staat waar nieuwe gebouwen tussen de oude staan.

Rond 16.00 uur stappen we in de auto om naar de kathedraal te gaan, de eerste kerk van Poznan. Een Gotisch bouwwerk, we hebben geluk want we zijn net voor een trouwpartij aan en kunnen alles nog even goed bekijken. Een stuk soberder dan de Barokke Maria Magdalena kerk.

1. Kleine Deters:
    Miny en GeertJan,
    De reis is net een week oud en o.i. hebben jullie al veel gezien en beleefd. Juist de folklore van een stad of streek maakt het wel bijzonder.
    Groetjes, Hennie en Rieks.
    P.S. Zomers in Polen? Hier (nog) niet.
  2. Johan:
    30 mei 2015
    Poznan, een stad met veel historie.
    Als je tijd hebt, bekijk dan het gemeentehuis (trap op onder de bokjes) eens van binnen.
  3. Joke:
    30 mei 2015
    Fijn om jullie zo te volgen, veel plezier met elkaar.
  4. Stefanie Waarsing:
    31 mei 2015
    Hallo, eindelijk even tijd gehad om de site te bekijken. Leuk om te volgen en voor jezelf ook leuk om later nog eens terug te lezen. Wij hebben een druk kinderweekend. Gisteren wezen bowlen en eten, alvast voor onze trouwdag. Was erg gezellig met Rijk als grote winnaar. En wij zijn ook al langzamerhand bezig met de vakantie. Zwembroeken (strakke!!!) besteld en slippers passen etc. Het duurt nog even, maar het aftellen is begonnen. Tot snel weer!
  5. Jan en Halina:
    Hallo Vakantiegangers !
    Wat een leuk idee, dat reisblog zeg! Poznan is mooi hè ? Volgens ons gaan jullie nu naar Torun toch? Vergeet niet om pierniki te proeven, zooooo lekker. O ja, komende donderdag is een feestdag in Polen ( sacramentsdag) , er worden vele kerkelijke optochten gehouden.
    Goede reis ! We volgen jullie op de voet !
  6. Jurrien:
    31 mei 2015
    Wat ontzettend leuk om jullie zo te volgen en je ervaringen te lezen en de foto's te zien. Treffen jullie het met het weer? Met hoeveel mensen maken jullie deze reis? Hoe dan ook: blijf genieten van het moois en interessante dat jullie zien. X jurrien
  7. Jurrien: