Gedansk 28 en 29 juni

1 juli 2015 - Sopot, Polen

Zondag 28 juni vertrekken Sietske en Egbert en we zwaaien ze met elkaar uit. We gaan een dag met de trein samen met Orphea, Ad, Annemarie, Henk en Piet, naar Gdansk. We bezoeken alle high light's. Als eerste en laatste gaan we naar het gebouw van  Solidaridos.

Het 42 meter hoge monument van de werfarbeiders is de komende 2 dagen onze richtingaanwijzer blijkt. Er is een museum gemaakt van scheepsplaten, binnen is het supermodern en zijn veel glanzende materialen en roltrappen. Er is een zaal iingericht met kleding uit het verleden van mensen die iets betekent hebben in de oorlog. Ook is er een grote bibliotheek in gevestigd op de bovenverdieping, boven zijn ook zalen ingericht met herinneringen aan de scheepswerf opstand.

Na het museum lopen we de stad in naar de oude Molen. In vroegere dagen werd hier het graan gemalen en de molen werd aangedreven door 12 waterraderen, niet alle raderen zijnnog in bedrijf maar het was goed te zien hoe het ooit gewerkt heeft. In het park vinden we een mooie waterplaats waar met het warme weer veel kinderen zich vermaken.

In het park om de Molen heen zien we het oude stadhuis met het beeld van Jan Hevelius een bekende poolse astronoom er voor, Vervolgens bekijken we de Koninklijke kapel met de Catharinakerk.

Op weg naar het centrum vinden een klein cafeetje  waar we koffie en warm appelgebak nemen. Ons volgende doel is de bekende Poolse Mariacka, een straat, waar we overweldigd worden met kramen waar Barnstenen sieraden verkocht worden. Ook glazen voorwerpen zijn er veel te koop.

We lopen door de Groene Poort en komen aan op de kade van de Wisla, veel restaurants en ook weer verkoop van sieraden.  We vervolgen onze weg naar de Houten Kraanpoort. Een houten kraan die vroeger de schepen bevrachte van uit de stad. Gebouwd in de 14 de eeuw.

We lopen langs de rivier naar het Reuzenrad en besluiten in te stappen om te kijken hoe de stad er van bovenaf gezien uitziet. Mooi om te zien, echt aan te bevelen voor de mensen die Gdansk bezoeken.