Gedansk vervolg.

25 juni 2015 - Sopot, Polen

We stappen weer uit het reuzenrad en lopen door de Groene Poort naar de Dluga Targ de drukste straat v/d stad met terassen, het Gouden Huis, nog een Oud Stadhuis, helaas is het gesloten, want het blijkt van binnen schitterend mooi te zijn. We gaan verder naar de Gouden Poort, de Gevangenistoren en de Hooglandse Poort.  Zoveel om te zien dat we besluiten om te stoppen, we nemen niet meer op en besluiten naar het station te gaan. Moe maar voldaan  Gelukkig hebben we foto's gemaakt en kunnen we in de caravan met het boek en de foto's altijd weer kijken hoe was het ook weer.

Zondag 28 juni. We gaan op de fiets naar Gdansk. Langs de zee en dan door het industriegebied van Gdansk. We komen weer aan bij het beeld van Solidaridad en kiezen voor het oude gedeelte en gaan eerst aan de koffie om onze route te bepalen. Er komen nog meer mensen van de SKC binnen en we besluiten met hen naar wat blijkt de mooiste glaswinkel van Gedansk te lopen. We worden verleidt om iets te kopen door ons zelf en we gaan naar het stadhuis om er binnen een kijkje te nemen. He wat flauw vandaag is het al om 13.00 uur gesloten en we zijn er om 13.20 uur. Even slikken maar er is meer.

We gaan de Maria Kathedraal binnen waar een astronomische klok van 1464-1470 die tijd, de dag, de data, de roerende feestdagen en maandfasen aangeeft. 's Middags om 12.00 uur komen Adam en Eva de apostelen, de drie Koningen en de dood te voorschijn. Geert  Jan beklimd de toren met 400 treden en 82 meter hoog. Het uitzicht valt tegen en de inspanning was erg groot.

We gaan terug naar de fietsen. Daar bij een restaurant aangekomen nog even wat drinken en dan de fietstocht terug. Gedansk is een prachtige stad. Fijn dat we er geweest zijn.

1. Jurrien:
    1 juli 2015
    Wat een verhaal en wat hebben jullie ogen het druk gehad met het bekijken van alle mooie dingen! Ja we kennen Gdansk doorgaans alleen van de vroegere beelden op tv, en leek mij toen zo grauw....mooi om alles zo te lezen!