Elblag-kanaal en stad Elblag.

24 juni 2015 - Elblag, Polen

Woensdag 25 juni, vandaag zijn we naar het Elblagkanaal geweest. Het Elblag kanaal is een van de knapste staaltjes van waterbouwkundig vernuft in Polen. Het is in 1848-1872 door de Nederlander George Jacob Steenke aangelegde netwerk van kanalen en sluizen en verbindt een aantal meren met elkaar het heeft een totale lengte, inclusief de zijkanalen, van 212 km.

Waar het niveau verschil te groot is om door sluizen te kunnen worden opgevangen, worden de boten via ingenieuze scheepshellingen over land van het ene meer naar het andere getrokken. In Bucznyniec en Caluny zijn de vershillen het grootst.

Wij zijn met een boot over zo'n helling gevaren en weer terug en het is bewonderingswaardig zoals de 21 meter hoogte verschil over het land werd uit gevoerd. Het totale hoogte verschil van de 5 plaatsen waar een soortgelijk bouwwerk is gemaakt is 100 meter. We hebben geprobeerd het met foto's weer te geven.

Donderdag 26 juni. We gaan naar Frombork terug naar Elblag om de stad te bekijken. Elblag was ooit een grote havenstad die zich kon meten met Gdansk. In WO 2 is Elblag voor het grootste gedeelte verwoest. Van de Gotische stadsmuur is alleen de Bramatargowatoren overgebleven. Nieuwe huizen in de stijl van oude koopmanshuizen (Hanzeatische) met trappen en puntgevels, brengen de oude stad weer tot leven. We vonden het een mooi geheel. Mooi om rond te wandelen. De Nicolaaskerk is een hoog statig gebouw, maar we zijn ons even op de stad gaan oriënteren even geen kerken.

1. Job en Stientje:
    28 juni 2015
    leuk reisverhaal M en GJ.