Torun nationale feestdag.

4 juni 2015 - Torun, Polen

Vandaag is het feest in Polen. Sacramenten dag. Dat betekent dat er een processie gelopen wordt. De kinderen die ter communie geweest zijn lopen mee in de processie in prachtige kleding, ze noemen het ook bruidjes.We zijn om 10.00 uur naar de stad gefietst, we zijn precies op tijd in de stad voor de start van de buiten ceremonie.

Er lopen echt duizenden mensen op straat, als de processie er aan komt vormen ze een haag en ze sluiten aan als de processie voorbij is.
De ceremonie is heel plechtig, mensen knielen op straat als er gebeden wordt en als de priester voorbij komt.
Het is een mooi gezicht nonnen, paters, jongens in witte habijt. De dragers van de vaandels, de dragers van de luidspreker. Er wordt gestrooid met bloemen en er zijn mensen die een berkentak in de hand hebben, die hun van kwade geesten moet vrijwaren. Een heel impossant gebeuren.

De rest van de dag hebben we  vrij gepland het is erg warm en we gaan morgen naar Warschau en daar is veel te zien.

1. Janny Scholtmeijer:
    4 juni 2015
    Ziet er allemaal prachtig uit en heel anders allemaal dan een "gewone" vakantie, heel veel plezier en groetjes
  2. Jurrien:
    4 juni 2015
    Heel leuk om zo meegenomen te worden op jullie reis. Wordt met belangstelling gevolgd! Xx
  3. Dineke:
    5 juni 2015
    Leuk om jullie zo te "volgen" en een kijkje te nemen op dit stukje van de wereld waar ik nog nooit ben geweest.
    Veel plezier nog!!!!
  4. Joke:
    7 juni 2015
    Wat een indrukken zullen jullie opdoen. Lekker om dan ook een dagje niets te doen.
    Liefs van Wim en Joke.