Kórnik naar Torun.

1 juni 2015 - Torun, Polen

We reden vandaag van Kórnik naar Torun. Om 10.30 uur reden we het stadje uit over een andere route dan dat aangeven werd. Zo nu en dan even dwarsliggen is altijd leuk. Carlo en Nel uit Bergen op Zoom waren onze reisgenoten en die hadden ook wel zin in een extra rondje.

Via de E 11 en E 15 rijden we naar Gniezno. Even tanken, de Diesel is bijna net zo duur als in NL. We rekenen € 4 is net geen 100'Zlotich. Het is bijna €3.80 maar dit is gemakkelijker.

We kunnen zien dat we in dichter bevolkte gebieden komen en de natuur veranderd ook iets. Het wordt wat heuvelachtiger, met veel landbouwgronden. Het oogt welvarend.

Als je hier rijdt heb je een verkeerd beeld van Polen, denken we.

De mensen kleden zich als in NL en de en de huizen zien er goed uit. Alleen is er nog veel handarbeid te zien en de landbouw machines zien er erg oud uit.

Onderweg zien we veel kerken en ook zien we wat bij ons nooit meer zal gebeuren een heel klein aanhangwagentje met 2 dikke varkens er in. Een varken heeft de bek open en het is net of hij lacht. Geert Jan weet daar de reden van. Het zijn 2 beren en die gaan op bezoek bij 2 zeugen. Ik denk echter dat het hun laatste reis is.

In Torun rijden we de camping voorbij want Carlo ziet het over het hoofd, we hebben de afspraak dat we bij elkaar blijven als er iets mis gaat om samen de problemen op te lossen. We verdwalen dan ook helemaal in de stad en we gaan naar een benzine station en ik stap uit om te proberen de goede weg te vinden. Er duiken 3 jongelui op mijn adres en ze hebben er lol in om ons de goede weg te wijzen op een bonnetje uit de kassa. Ook  hebben ze er zin in om hun gebrekkig engels op mij te testen. Het lukt. We komen na wat omzwervingen toch op de plek van bestemming. Onderweg heb ik nog wat foto' s gemaakt uit de auto. Geen toppers maar een indruk tussen oud en nieuw is wel leuk vind ik.

1. Sandra:
    1 juni 2015
    fijn dat het zo spoedig verloopt. hoe is het weer daar? kom je een beetje uit met je kleding? af en toe dwars liggen mag best. geniet er lekker van! goede reis verder!
  2. Miny en Geert Jan:
    1 juni 2015
    Het weer is op dit moment geweldig, de afgelopen dagen rond de 20 graden, vandaag onderweg zelfs 27 graden.
    Vorige week was het koud maar wel zonnig, we hebben een paar nachten regen gehad maar dan was het 's morgens weer droog.

Ik lees alle reacties van iedereen en ik vind het fijn dat jullie het leuk vinden. Dank je wel daarvoor.
    Ik heb de reactie van Jan en Halina op het bord geplaatst dat het donderdag een nationale feestdag is.
  3. Janny Scholtmeijer:
    1 juni 2015
    Hoi hoi, erg leuk om te lezen en herken er het verschil in arm en rijk in van mijn trip naar Sint Petersburg toen met het openbaar vervoer. Fijn dat het lekker weer is, maakt alles een stuk aangenamer. Veel plezier en groetjes
  4. Henk & Lucretia:
    2 juni 2015
    Mooi dat we een kijkje mogen nemen in jullie vacantie reis.
    verder een goede reis.
    H&l
  5. Kleine Deters:
    3 juni 2015
    Miny en Geert Jan,
    Op een dwaalweg is je nog eens wat anders, soms verrassend.
    De visie van Geert Jan over de varkensreis deel ik ten volle. De meest natuurlijke.
    Groetjes, Rieks (ook van Hennie).