Torun

2 juni 2015 - Torun, Polen

We staan weer op met schitterend weer. We ontbijten op ons gemak en besluiten op de fiets naar de stad te gaan. Over een hele lange brug, ongeveer één km, over de Wisla komen we bij de stadspoort. We zetten de fietsen daar neer en gaan aan de stad beginnen.

We zijn helemaal verrast. Wat een stad, wat een sfeer, er is een oude markt waar veel te zien is. Eerst even een toerist bureau binnen en daar wordt ons verteld dat de stad zustergemeente is van Leiden. We krijgen veel informatie mee en een prettige plattegrond waarop hij de dingen aan kruist die we beslist moeten zien.

De stad heeft 203.000 inwoners, aan de rand van de stad blijken Nederlanders de verantwoordelijkheid voor een gebied te hebben gehad en we zouden daar ook veel Nederlandse namen kunnen vinden op de deuren. Het is echt een heel oude stad, veel  prachtige huizen gebouwen en het stadhuis is geweldig.

We besluiten alleen maar om  rond te lopen om eerst indrukken op doen en morgen verder in de oudheden te duiken. Er zijn heel veel schoolkinderen die door de stad geleid worden.

Onze eerste stop is een cappucino of in het Pools een Torumjako te nemen met Pierniki, dat is Gingerbread of in het Nederlands peperkoek, op een een leuk terrasje, ook koop ik  nog een zakje met kleine peperkoekjes. Uiteindelijk lopen we toch een kerk binnen en zoeken de stadsmuur op.

We gaan een tijdje aan de Wisla zitten om alle indrukken op ons in te laten werken. We hebben ons afgevraagd waarom we hier 4 dagen blijven en in Warschau maar 3, maar het is ons nu duidelijk, een overweldigende stad. We vinden in een achteraf straatje een heel leuk resraurantje waar we met 3 mensen een kipschotel nemen en 1 van ons neemt zalm, heerlijk en we zitten er heel plezierig, de overvolle terrassen zijn niet half zo leuk, daar kan je patat en hamburgers bestellen, maar dat vinden we niet Pools genoeg. Overal doen ze heel erg hun best om Duits of Engels te spreken. We halen nog even een paar broodjes bij de Smaku, we denken dat dat bakker betekent, ook gaan we naar de Biedronka een supermarkt. Dan op de fiets naar de camping aan de Wisla, een drukke straat en een spoorlijn.

1. Marta:
    2 juni 2015
    Hallo vakantiegangers! Dus toch aan 'pierniki' in Torun (de koekjes) - zo hoort het ! Zijn jullie Copernicus nog tegengekomen :-) ?
  2. Miny en Geert Jan:
    2 juni 2015
    Ja Marta we hebben hem gezien hoor.
  3. Joke:
    Hoi Miny en Geert Jan,

Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben en ook nog mooi weer, het lijkt hier wel herfst. Maar verschil moet er zijn natuurlijk! In zo'n prachtige stad als Torun te fietsen en te ontdekken is fijn.
    Groeten van Wim en Joke.
  4. Henny Ensing:
    HOI GEERTJAN & MINY
    Met belangstelling jullie reisverslag gelezen ,mooie foto,s heb je al gemaakt en fijn weer zo te zien ,stuur hier maar een beetje naar toe . groetjes en nog een fijne vakantie
  5. Johan:
    3 juni 2015
    Hebben jullie het huis van Copernicus en de binnenkant van het gemeentehuis al bekeken (op het centrale plein) + boven in de toren?