Kruszyniany

12 juni 2015 - Kruszyniany, Polen

Vandaag naar Kruszyniany gereden. Het was een avontuurlijke rit, de camping ligt op de grens met Wit Rusland. We hebben alle 16 caravans op 1 stopcontact en het werkt ook nog. Het gras is net gemaaid en een van onze medereizigers is met een houten hooihark aan het werk geweest.
Er naar toe moesten we 8.5 km over een zandweg.
Onderweg was veel te zien.
We zijn in het land van de tartaren. Morgen gaan we op onderzoek uit.

Vrijdag,  we gaan een fietstocht maken, via de zandpaden langs kleine dorpjes, we zien onderweg veel ooievaars met jongen op hun nesten. Het is het land van monumenten, overal komen we ze tegen. We fietsen ook langs een groot meer.

Terug in het dorp  komen we bij een klein open lucht museum, we gaan naar binnen en zien veel van de levenswijze van de Tartaren. We krijgen een glas zelf gemaakte limonade en we kopen een pot honing.

Dan komen we aan bij de enigste Tartaren Moskee in Polen. We kopen een kaartje en luisteren naar het verhaal die vertelt wordt door een jongeman die trots is op zijn Tartaren afkomst. De tartaren hebben zich verspreid over de hele wereld, maar de Poolse en Wit Russische Tartaren komen terug om te trouwen en om begraven te worden. Veel wit Russische tartaren hebben een Dasja ( een soort zomerhuis) in Kruszyniany om elk jaar hun vakantie in door te brengen. Wat bijzonder  van de Tartaren is dat de jongens als Moslim en de meisjes Rooms Katholiek worden opgevoed. Om zo een mix van beide geloven te houden.

1. Joke:
    11 juni 2015
    Veel plezier in het land van de Tartaren. Ik ben benieuwd naar de foto's.

Groeten van Wim en Joke.
  2. Sandra:
    14 juni 2015
    Prachtige foto's van de mooie omgeving en mooie steden die jullie bezoeken! Dat wordt een dik fotoalbum.