Suwalki

14 juni 2015 - Suwałki, Polen

Het weer is geweldig in Suwalki we besluiten dan ook te fietsen naar een groot meer , het Wigry 73 meter diep en op 5 na grootste meer van Polen. Op een schiereiland staat een post-  Kamaldulensen klooster ( dat is een orde die ontstaan is uit de Benedictijnenorde). We zien een toren die een goed uitzicht geeft over de meren. Ook is er een gedeelte waar de Paus gebruik van gemaakt heeft bij zijn bezoek aan Polen. We fietsten 35 km gedeeltelijk rond het meer.

Onderweg zagen we een restaurantje waar we veel Polen zagen zitten en we bestelden Bietensoep en een gevulde aardappel met gehakt, puree, spekjes en geroosterde uien. Heerlijk.

Maandag 15 juni, vandaag dus zijn we gaan fietsen.

We fietsten naar de stad en daar was een herdenking van oorlogslachtoffers aan de gang.

Er is in juni 1945 een inval van het Russische leger geweest waar veel mensen bij zijn omgekomen. Voor het gemeentehuis waren tribunes opgesteld en op straat liepen mensen met een plat gelegd kruis en daarachter veel mensen met foto's van omgekomen mensen. Er werd uit een boekje voor gelezen door 5 mannen en een vrouw.

Wat ons opviel was dat er veel kinderen in uniform meededen aan het eerbetoon, ze stonden lang in de zon en werden afgewisseld op een militaire manier. Veel jongeren zaten in een wit shirt op de banken en de ouderen waren heel strak in het pak, een muziekkorps in prachtig rood uniform was aanwezig en soldaten stonden in geleid langs de kant.

We fietsten verder langs de rivier, het meer en een kleindorpje. Daar was een gigatisch groot kerkhof, we schatten van wel 6 hectare. Bij de kerkhoven, we zagen er meer, waren bloemstalletjes waar de bloemen verkocht werden die vandaag bij sommige graven gelegd werden.

Ook kwamen we nog een monument tegen waar het jaartal 1939 werd genoemd en we de naam Hitler konden ontcijferen. We hebben een foto gemaakt van de plaquette zodat de familie ons kan vertellen wat er op staat.

1. Janny Scholtmeijer:
    14 juni 2015
    Weer erg leuk om te lezen, lekker blijven genieten
  2. Miny en Geert Jan:
    15 juni 2015
    We genieten inderdaad met volle teugen. Het enigste wat ons vaak in de steek laat is Wifi en internet. Maar dat is niet onoverkommelijk. De groeten aan iedereen en bedankt voor al jullie reacties.
  3. Jurrien:
    16 juni 2015
    Ik geniet mee! Erg leuk en interessant om jullie ervaringen en indrukken te lezen! Mooie foto's ook, mede dankzij het prachtige weer... Fijne reis verder!