Mikolajki

16 juni 2015 - Mikołajki, Polen

We zijn vanmorgen rond 10.00 uur vertrokken uit Suwalki. Het was een prachtige rit, glooiend landschap afgewisseld met veel meren.

Onderweg zagen we natuurlijk weer veel ooievaars. De prachtige luchten die we nu zagen gaven aan dat we door een waterrijk gebied reden. We hebben geprobeerd van uit de auto wat indrukken te fotograferen.

Vanavond zijn we even de stad in geweest, het Venetië van Polen. We hebben lekker gegeten. Het is hier heel erg toeristisch. Op de terug weg mijn handschoenen aan gehad, zo koud, toch is het 18 graden. Maar we zijn zo verwend met het mooie weer, dat het voor ons doen erg koud is.

Vandaag 17 juni stapten we op de fiets om naar het dorp Ruciane-Nida te fietsen. Bij Wirzba konden we even bijkomen en stapten we op een pondje. De zandwegen waren bijna onbegaanbaar en vroegen nogal wat inspanning om overeind te blijven. In Ruciane-Nida stapten we met fiets en al op de boot. Via het grootste meer 106km2 van Polen Sniardwy meer, voeren we in bijna 2 uur weer terug naar Mikolajki. Leuk om te doen. We zijn hier in een gigantisch groot merengebied.

18 juni. Een rustdag in lassen is even noodzakelijk, Miny heeft een flinke blaasontsteking, dus naar de apotheek om een kuurtje te halen. We gaan met zijn tweeën even een terrasje pakken, een kopje tomatensoep voor Geert Jan en een uiensoep voor Miny. Kopje koffie en thee erbij en we zitten lekker aan het water, kijken naar alle toeristen die voorbij slenteren of met de rondvaart boten meegaan. Dan naar de camping snel een pil en water. Het is zo stil dat we beiden even een tukkie doen. Hopelijk kunnen we weer morgen weer tegen.

Vrijdag 19 juni zijn we naar Swięta Lipka gereden om het Jezuïetenkloostercomplex, die wordt beschouwd als het mooiste voorbeeld van de Barokke bouwkunst van Polen, te bekijken. Op het terrein kom je binnen via een barokke poort uit de 18de eeuw. Het interieur van het drieschopbasiliek maakt door zijn grote uitstraling van rijkdom een enorme indruk op ons. We ontdekken dat het barokkeorgel de grootste beziens -waardigheid is van de kerk. Tijdens het spelen bewegen de figuurtjes van Maria, aartsengel Gabriël en de putto met belletjes, de engel op de middelste toren speelt mandoline en de cherubijnen draaien om hun as. Wij boften we kwamen net op het goede moment.

Het concert begon en werd ingeleid door een kapelaan, hij vroeg wat voor nationaliteiten er waren en een Pool riep Nederlander, speciaal voor ons werd er toen een brief in het Nederlands  voorgelezen. Er werd zo mooi op het orgel gespeeld, zo ontroerend, we waren heel erg onder de indruk.

We zijn daarna nog naar Reszel waar een Gotische kerk te zien is en een kasteel gebouwd in de tweede helft van de 14de eeuw. Deze stad heeft niet de aandacht van ons gehad die het verdiend. Er is meer te zien dan alleen het kasteel en de kerk. Maar het ontbrak ons aan tijd. Er was bij het kasteel een show van oude motoren, zij deden mee aan een puzzeltocht en het eten zag er ook lekker uit. Een grote varkenskop lag klaar om gegeten te worden.

1. Jurrien:
    16 juni 2015
    Prachtig! Xx
  2. Kleine Deters:
    16 juni 2015
    Wat mooie natuurgebieden zien jullie op jullie reis. Hebben de ooievaars nog een boodschap afgegeven, Miny?
    Groeten, Hennie en Rieks.
  3. Henk & Lucretia:
    18 juni 2015
    Wij genieten van elk verhaal en de mooie foto,s
    Hier is alles weer bij het oude, bedankt voor de mooie kaart.
    Gr van Henk&Lucretia.
  4. Sandra:
    23 juni 2015
    Wat een prachtige reis is het toch! Hopelijk ben je gauw af van je blaasontsteking! Hier is het koud en wil het maar geen zomer worden! Geniet lekker!