Warschau Bialowieza

8 juni 2015 - Warschau, Polen

We zijn om 10 uur vertrokken via de 634 richting Wegrow en daarna via de 50 naar Treblinka.

We kopen een kaartje en lopen naar de ingang. We zien veel stenen, eerst bij de ingang, met een opschrift die refereert aan de oorspronkelijke ingang. Daarna zien we een symbolische spoorlijn. We lopen verder over het indrukwekkende terrein. Er staan stenen van elk land waarvan Joden zijn omgekomen. Bij de entree van het monument. Daarna zien we 18.000 stenen die symbool  staan voor alle steden waar mensen vandaag zijn gehaald om hier vergast te worden. Ook een zwart geblakerd stuk wat staat voor de lijkverbranding. Het is indrukwekkend. Ook de groep Joden uit Frankrijk die een dienst houden bij het grote monument maakt veel indruk op ons.

We hebben foto's gemaakt en die spreken voor zich.

1. G.Oosting:
    8 juni 2015
    Hallo reizigers.
    Het lijkt allemaal heel geweldig en nog leerzaam ook.
    Vele dingen zul je niet snel vergeten.
    We gaan na jullie terugkomst zeker nog mooie verhalen horen.
    Groetjes.
  2. Bert en annelue:
    9 juni 2015
    Leuk jullie verhalen te lezen
    geniet er van
    liefs van ons
  3. Kleine Deters:
    Miny en Geert Jan,
    Een ongelooflijk gevarieerde en veelzijdige reis, o.i.
    Wat is dat de oerbosse?
    Groetjes, Hennie en Rieks.
  4. Marta:
    Beste M & Gj,
    Wat leuk om jullie reis op deze manier te kunnen volgen !
    Tijdje gelden ben ik voor het eerst in in Auschwitz geweest . Wat toen ook op mijn veel indruk heeft gemaakt was groep scholieren uit Israël . Ze zatten op de grond van een van de baraken omhuld in de vlaggen met Davidster. Heel confronterend, tegelijkertijd symbolisch en toch wel mooi. Ook heel herkenbaar : de stilte op de terugweg.
    Groetjes vanuit Emmen
  5. Jan en Halina:
    10 juni 2015
    Hallo Geert Jan en Miny
    Wat een goed idee om een reisverslag te schrijven en ons ook te laten meegenieten, door middel van de indrukwekkende foto's die we hebben gezien.
    Veel kijkplezier verder in het natuurgebied.
    Groetjes Jan en Halina