Warschau 6 en 7 juni

7 juni 2015 - Warschau, Polen

We gaan zaterdag met de taxi naar het oude centrum, Stare Miasto.

We zagen gelijk het voormalig Koninklijk paleis, een gedenknaald en een stukje stadmuur. We lopen over het stadsplein waar we veel historische gebouwen en gevels bekeken en dan door naar het nieuwe marktplein.

Dat was niet zo spectaculair, dus weer terug en daar zagen we op de oude stadsmuur allemaal foto's van de verwoesting van WO 2. Heel trieste beelden.

Het uitkijk punt over de Wisla bekeken en weer terug naar het oude stadsplein wat voor ons toch meer uitdaging biedt, we drinken een kopje koffie. We stappen op de Citybus die ons 1 1/2 uur door de stad rondrijdt, veel bezienswaardigheden hebben we zo gezien en voor een goede indruk moet je meer tijd nemen en een selectie maken van wat we willen gaan doen. We zijn erg onder de indruk van het Cultuurpaleis wat een geschenk is van Stalin aan Polen, het Saskipark en de vele andere kerken, paleizen en musea.

Na de rondrit zijn we weer terug op ons uitgangs punt bekijken nog even de Zygmuntzuil en besluiten op zoek te gaan naar een warme maaltijd, we vinden een Pirogie restaurant en eten daar een lekkere maaltijd. We hadden nog plannen om het Cultuurpaleis te bezoeken, maar we hebben veel tijd nodig om de goede metro te vinden, we kopen een kaartje en besluiten naar de camping te gaan. Het is zo warm inmiddels en we zijn helemaal uitgeput van alles wat we bekeken hebben dat de fut er een beetje uit is. Het is ook nog een zoektocht naar de goede bus, maar uiteindelijk komen we weer op de plek van bestemming.

Zondag 7 juni, we besluiten om met de fiets naar de stad te gaan samen met 4 anderen uit de groep en we fietsen dwars door de stad naar het Lazienkowsk  Park waar een Concert van Chopin wordt gegeven door een mevrouw die op de vleugel mooie stukken speelt. Ook nu is het zo warm dat we alleen maar in de schaduw kunnen luisteren. We wandelen met de fiets aan de hand door het park voor het concert begint, aangezien het weerzo warm is stappen we op de fiets om rond het Cultuurpaleis te fietsen. We gaan niet binnen. We zoeken ons wat te eten bij een restaurant die  traditioneel aandoet en besluiten niets meer te doen. Het is te warm en we hopen ooit nog eens terug te komen. Om 18.00 is er reisbesprekening en daarna eten. Even Facetimen met de kinderen en dan natuurlijk de Blog bijwerken. Het is hier niet zo goed met Wifi, maar het lukt.

1. Joke:
    7 juni 2015
    Bij zulke temperaturen heb je het wel snel gezien en moet je je ook niet te druk maken Je neemt ook minder op maar geniet van al wat je ziet en de contacten onder elkaar.
    Veel plezier Joke en Wim